Torppari mukana rakentamassa tulevaisuuden Finnoota – Espoon uusi 17 000 asukkaan kaupunginosa

Espoon Kaitaan kaupunginosassa on käynnissä kehityshanke, jossa Torppari on mukana toteuttamassa betonirakenteita osana Finnoon metrokeskuksen infrastruktuurin rakentamista. 

Finnoo on kestävän kaupunkirakentamisen edelläkävijä, ja valmistuessaan 17 000 asukkaan moderni kaupunginosa, joka ulottuu Länsiväylältä merenrantaan asti. Toukokuussa 2025 aloitettu urakka on osa laajempaa Finnoon keskuksen kehittämistä, joka jatkuu 2030 lopulle saakka. Pääurakoitsijana toimii Louhintahiekka Oy.

Torpparin osuuteen sisältyy Meritien sillan toteutus, joka ylittää Djupsundsbäckenin uoman Finnoon metrokeskuksen eteläisen sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä sekä autokansi, paalulaatat, tukimuurit sekä kanaalit ja kanaalin pohjalaatat. Näiden rakenteiden avulla luodaan esteetön kulkuyhteys metroasemalle sekä Meritienaukiolta että Ridarinreitiltä.

– Meritien työmaalla olemme toteuttaneet paalulaattoja ja tukimuureja jo nelisen viikkoa. Vaikka aloitimme pienemmällä miehityksellä, työ etenee suunnitelmien mukaisesti. Marraskuulle on aikataulutettu sillan kannen valu, mikä on tärkeä saada valmiiksi ennen talvea, jotta tuentakalusto ei jää odottamaan kevättä. Sillalta metroaseman ylätasanteelle liittyvä kansi on suunniteltu joulukuun ja tammikuun töiksi. Tammikuussa tämän työmaaosuuden pitäisi olla jo todella pitkällä meidän osaltamme, kertoo Torpparin Miika Piipponen

Meritien rakentaminen toteutetaan kahdessa vaiheessa, mikä edellyttää huolellista koordinointia ja pitkäjänteistä suunnittelua. Ensimmäisessä vaiheessa Meritie rakennetaan osittaiseen leveyteensä sillan pohjoispuolella, toisessa vaiheessa täyteen leveyteensä. Suunnittelussa on huomioitu erityisesti suurmuuntamoiden kuljetusreitti, joka asettaa omat vaatimuksensa rakenteiden kantavuudelle ja mitoitukselle.

Sillan alla tulee kulkemaan baanayhteytenä toimiva Ridarinreitti sekä Djupsundsbäckenin uoma. Ridarinreitin pohjoispuolelle sillan alle sijoitetaan pyöräpysäköintiä, mikä on osa Finnoon kestävän liikkumisen kokonaissuunnitelmaa. Sillan suunnittelussa on varauduttu myös Ridarinreitin talvikunnossapitoon, mukaan lukien suolaus, mikä vaikuttaa betonirakenteiden materiaalivalintoihin ja suojaukseen.

Hankkeeseen kuuluu myös Meritienaukion kansirakenne ja portaikko sekä Meritienaukion katos. Katu perustetaan sillan molemmissa päissä paalulaattojen varaan, ja sillan maatuen siipimuurit jatkuvat kadun itäpuolella paalulaattojen tukimuureina. Molemmat maatuet ja siltakansi liittyvät sillan länsipuolella tonttirakenteisiin, mikä edellyttää tarkkaa yhteensovittamista olemassa olevien rakenteiden kanssa.

Hankkeen toteutus edellyttää kykyä hallita monimutkaisia kaupunkiympäristön rakennusprojekteja, joissa tekninen osaaminen yhdistyy laajempaan ymmärrykseen kaupunkisuunnittelun vaatimuksista. Torppari osallistuu ylpeänä Finnoon kehittämiseen luomalla betonirakenteita, jotka tukevat tulevaisuuden kestävää kaupunkirakentamista.

teksti ja kuvat, Janne Rasimus

Seuraava
Seuraava

Torppari mukana toteuttamassa Karjalanradan siltahankkeita